موسسه راهبران توسعهموسسه راهبران توسعهموسسه راهبران توسعه

نیازسنجی آموزشی

آن کس که خرد دهد خرد را

آن کس که صفا دهد صفا را (مولانا)

 هرگز موفقیت سازمان با پرتاب سکه یا تاس بدست نمی‏آید. موفقیت یک اتفاق شانسی نیست. تجربه عصر کنونی به ما ثابت نموده است که مهمترین سلاح مخفی موفقیت؛ آموزش ها و تصمیمات آموزشی در هر سازمان است.

     آموزش تاثیر مستقیمی بر بهره وری و عملکرد سازمان شما دارد. آموزش به کارکنان درک بهتری از مسئولیت‌ها و دانش و مهارت‌هایی که برای انجام آن کار نیاز دارند، می‌دهد. این باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود که می تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد آنها بگذارد. ولی سوال مهم در این بین این است که چه آموزش هایی و چگونه می بایست آموزش های مورد نیاز سازمان و کارکنان آن را از مدیران ارشد تا پایین ترین سطح سازمانی کشف نمود؟

نیازسنجی آموزشی

      داشتن یک پایه محکم و استوار در هر فرآیندی می‏تواند به تضمین موفقیت آن کمک کند و نیازسنجی آموزشی فرآیندی است که می‏تواند این استحکام را بوجود آورده و زمینه‏های لازم برای ارائه بهترین شکل از عملکرد کارکنان را فراهم نماید.

      نیازسنجی آموزشی (TNA) در شکل واقعی خود؛ یک فرآیند ارزیابی تخصصی است که شرکت‏ها و سازمان ها برای تعیین الزامات عملکرد، دانش، توانایی ها و مهارت هایی که کارکنانشان برای دستیابی به الزامات سازمانی به آن نیاز دارند، از آن استفاده ویژه می کنند.

در نیازسنجی آموزشی سه حوزه کلیدی وجود دارد که ارزیابی کنندگان بطور دقیق آن نیازها را در فرآیند اجرایی خود در نظر می گیرند که عبارتند از:

  • توانایی های مهارتی کارکنان
  • فراوانی استفاده از مهارت توسط کارکنان
  • سطح مهارت های کارکنان برای عملکرد شغلی

در واقع هدف نیازسنجی آموزشی پاسخگویی به چند سوال آشنا است:

“چرا؟ 

چه کسی؟  

چگونه؟         

چه چیزی؟    

و چه زمانی؟

  • چرا باید آموزش انجام شود:

      سازمان ها معمولاً برای پیوند مشکلات عملکردی به یک نیاز کاری و اطمینان از اینکه مزایای اجرای آموزش بیشتر از هزینه‏های آن است، آموزش‏ها را برنامه‏ریزی و برگزار می‏کنند. برای انجام این مهم؛ باید دو نوع تحلیل انجام شود: تحلیل امکان‌سنجی و تحلیل نیازها در مقابل تحلیل خواسته‌ها.

  • چه کسانی باید آموزش ببینند:

   یک آموزش شامل افرادی مناسب برای حل مشکلات عملکردی است. برای تعیین شرکت کنندگان هدف برای آموزش، باید تجزیه و تحلیل جمعیت هدف را انجام داد. این تجزیه و تحلیل این امکان را می دهد که تا حد ممکن در مورد افرادی که درگیر این کمبود هستند و چگونگی تنظیم برنامه آموزشی برای مشارکت دادن آن گروه هدف؛ اطلاعات کسب نمود.

  • نحوه رفع مشکل عملکرد:

    برگزاری آموزش می بایست به رفع مشکلات عملکردی کمک کند. برای شناسایی نقص مهارتی که باید برطرف شود، باید یک تحلیل عملکرد انجام شود. این نوع تجزیه و تحلیل؛ نحوه عملکرد شرکت یا بخش های سازمانی را به طور کلی بررسی می کند.

بهترین راه برای انجام چیست:

    بهترین راه؛ روش ترجیحی یا بهتری است که برای به دست آوردن بهترین نتایج انجام کار وجود دارد. برای شناسایی بهترین راه برای انجام، باید یک تحلیل کار انجام شود. این نوع تجزیه و تحلیل به جزئیات دقیق آنچه کارکنان در نقش های فردی خود انجام می دهند، می رسد.

  • زمان برگزاری آموزش:

از آنجا که چرخه‏های کاری، تعطیلات و….. بر حضور شرکت‏کنندگان در آموزش تأثیر می‏گذارد، باید بهترین زمان را برای ارائه آموزش تعیین نمود. برای این مهم می بایست یک تحلیل زمینه انجام داد.

سطوح نیازسنجی آموزشی

سه سطح نیازسنجی آموزشی وجود دارد. این موارد شامل موارد زیر است:

  • سطح سازمانی

نیازسنجی آموزشی در سطح سازمانی یک ارزیابی در سطح کلان است که به شما کمک می‌کند مناطقی را که کارکنان شما فاقد مهارت‌ها یا دانش لازم هستند را تعیین کنید و آموزش‌های مبتنی بر نیاز را ارائه دهید و هدف آن پاسخگویی به سوالات زیر است:

  • برای بهبود شاخص های سازمانی چه برنامه های آموزشی مورد نیاز است؟
  • آموزش در کجا بیشتر مورد نیاز است؟
  • چه نوع آموزش هایی برای یک بخش خاص یا گروهی از کارمندان مورد نیاز است؟

در واقع نیازسنجی آموزشی در سطح سازمان به شما کمک می کند تا نتایج قابل اندازه گیری را برای آموزش به وضوح تعریف کنید و به شما امکان می دهد شانس موفقیت برنامه آموزشی را افزایش دهید.

  • سطح عملیاتی

      در سطح عملیاتی (که به عنوان سطح وظیفه یا شغل نیز شناخته می شود)، نیازسنجی آموزشی تعیین می کند که کارکنان شما برای دستیابی به سطح مشخصی از مهارت ها به چه نوع آموزشی نیاز دارند. این شامل تجزیه و تحلیل وظایف است که دانش و مهارت های مورد نیاز برای وظایف خاص را تعیین می کند و این الزامات را با دانش و مهارت های واقعی کارکنان شما مرتبط می کند. شکاف ها یا مشکلات آشکار شده در این تجزیه و تحلیل برای تعیین نوع آموزش مورد نیاز کارکنان استفاده شود. هدف نیازسنجی آموزشی در سطح عملیاتی پاسخگویی به سوالات زیر است:

  • کارها چگونه انجام می شوند؟
  • استانداردهای عملکرد برای این کارها چیست؟
  • دانش، مهارت ها و توانایی های مورد نیاز برای تکمیل موفقیت آمیز کارها چیست؟

  • سطح فردی

در سطح فردی یا شخصی، نیازسنجی آموزشی تعیین می‏کند که هر کارمند چگونه نقش خود را انجام می دهد.

تفاوت بین عملکرد واقعی و عملکرد مورد انتظار به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا واقعاً نیاز به آموزش در سطح فردی وجود دارد یا خیر.

در واقع هدف نیازسنجی آموزشی در این سطح پاسخگویی به سوالات زیر است:

  • عملکرد مورد انتظار چیست؟
  • آیا کارکنان شما دانش و مهارت لازم را دارند؟
  • فاصله بین عملکرد مورد انتظار و واقعی چقدر است؟
  • چه چیزی مانع از عملکرد کارآمد کارکنان شما می شود؟
  • چه برنامه آموزشی باید به کارکنان ارائه شود تا استانداردهای عملکرد مورد انتظار را برآورده کنند؟

چرا نیازسنجی آموزشی؟

    برخی از دلایل اصلی و استراتژیک برای علت انجام نیازسنجی آموزشی در شرکت‏ها و سازمان‏ها عبارتند از:

  • نیازسنجی آموزشی باعث می‏شود تا کارمندان مناسب را با رویکرد درست آموزش دهید.
  • نیازسنجی آموزشی باعث می‏شود تا نیازهای آموزشی با بیشترین تأثیر سازمانی، اولویت‏بندی شوند.
  • نیازسنجی آموزشی باعث می شود تا ابزارها و روش هایی را که قبلاً هرگز در نظر نگرفته‏اید، شناسایی کنید.
  • نیازسنجی آموزشی باعث می شود تا به بازدهی بیشتری از سرمایه گذاری های خود در منابع انسانی دست یابید.
  • نیازسنجی آموزشی باعث می‏شود تا کارکنان را در یادگیری و توسعه مستمر درگیر کنید.
  • نیازسنجی آموزشی باعث می‏شود تا تغییرات سازمانی را به یک انتقال آسان تبدیل کنید.
عملکرد ما

سوابق پروژه های نیازسنجی آموزشی و طراحی پودمانهای آموزشی

سوابق

عنوان طرح

طراحی نظام آموزش منابع انسانی
طراحی نظام آموزشی مشاغل تخصصی
طراحی و استقرار نظام آموزش مشاغل
نیازسنجی آموزشی مشاغل تخصصی
طراحی پودمانهای آموزشی مشاغل
طراحی نظام آموزش دانشگاه پیام نور
نیازسنجی و طراحی پودمانهای آموزشی
نیازسنجی آموزشی مشاغل گمرک ایران
نیازسنجی و طراحی پودمانهای آموزشی
نیازسنجی و طراحی پودمانهای آموزشی
نیازسنجی و طراحی پودمانهای آموزشی
نیازسنجی و طراحی آموزشی مشاغل
نیازسنجی و طراحی پودمانهای آموزشی
به روزرسانی و طراحی پودمانهای آموزشی
به روزرسانی و طراحی پودمانهای آموزشی
نیازسنجی و طراحی پودمانهای آموزشی
به روزرسانی و طراحی پودمانهای آموزشی
نیازسنجی آموزشی و اثربخشی دوره های آموزشی
نیازسنجی و طراحی پودمانهای آموزشی

سازمان

شرکت سیم لاکی فارس
شرکت دخانیات ایران
شرکت پست بانک
سازمان شهرداریها و دهیاری‏های کشور
سازمان شهرداریها و دهیاری‏های کشور
دانشگاه پیام نور
سازمان آموزش و تحقیقات کشاورزی
گمرگ جمهوری اسلامی ایران
سازمان پزشک قانونی کشور
سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی
ستاد مبارزه با مواد مخدر
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران
سازمان غذا و دارو
سازمان غذا و دارو
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران
وزارت دادگستری
سازمان غذا و دارو
مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی
سازمان غذا و دارو

سال

1382
1383
1383
1385
1387
1386
1387
1388
1392
1392
1393
1393
1394
1399
1400
1400
1401
1401
1402
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

X